Naamsbekendheidsonderzoek Scholen op de kaart 2024

Naar aanleiding van onze abricampagne in januari en gesponsorde socialemedia-advertenties gedurende heel 2023 hebben wij een naamsbekendheidsonderzoek laten uitvoeren voor Scholen op de kaart.

Dit is in 2021 al eerder voor Scholen op de kaart gedaan. Door de data uit 2021 te vergelijken met data van het nieuwe onderzoek in 2024 konden we precies zien in hoeverre Scholen op de kaart meer bekendheid geniet onder de doelgroep.

Om inzicht te verschaffen in het effect van deze campagne op de naamsbekendheid en de waardering van de uitingen is direct na afloop van de campagneperiode, tussen 22 en 31 januari 2024, een online kwantitatief onderzoek uitgevoerd onder 1.024 ouders die zich oriënteren op basisscholen (PO) of middelbare scholen (VO).

De hoofdboodschap is dat de campagne succesvol is geweest. Er zijn drie hoofdconclusies:

1.      De naamsbekendheid is sinds 2021 gestegen.
2.      De campagne-uitingen worden gewaardeerd.
3.      De campagne zet in hoge mate aan tot actie.

1. De naamsbekendheid is sinds 2021 gestegen

a.      Meer dan de helft van de doelgroep (PO: 59%; VO: 52%) kent scholenopdekaart.nl minimaal van naam. In 2021 was dit respectievelijk 50% en 44%.

b.      Bijna een derde van de doelgroep (PO: 32%; VO 33%) noemt scholenopdekaart.nl wanneer het specifiek gaat over online oriëntatie op scholen. Voor ouders in het VO betekent dit dat Scholen op de kaart (samen met rijksoverheid.nl) het vaakst geraadpleegd wordt. In 2021 was dit respectievelijk 21% en 19%. De geholpen bekendheid is dus sterk gestegen.

c.      Ongeveer een kwart van de ouders heeft scholenopdekaart.nl het afgelopen jaar gebruikt (PO: 25%; VO 21%).

2. De campagne-uitingen worden gewaardeerd

a.      1 op de 5 ouders in het PO (21%) en bijna 1 op de 8 ouders in het VO (12%) geeft aan tenminste één van de uitingen van de campagne gezien te hebben. De socialemedia-advertenties werden het meest herinnerd.

b.      De uitingen worden allemaal met een voldoende beoordeeld. De abri-posters werden hierbij het best beoordeeld met een 7,0. Met name de duidelijke boodschap, de opvallende kleuren en de kinderen op de afbeelding werden gewaardeerd.

3. De campagne zet in hoge mate aan tot actie

a.      Van de ouders die de uitingen tijdens de campagne-periode hebben gezien, geeft ongeveer driekwart aan dat zij naar aanleiding hiervan scholenopdekaart.nl hebben bezocht. Dit is een opvallend hoge activatie.

b.      Vooral de abri-poster zet ouders in het PO aan tot websitebezoek (78%).

c.      Ouders die de website in het afgelopen jaar gebruikt hebben, vinden de website interessant voor verschillende doeleinden (oriënteren op scholen, keuzes maken en beleid bijhouden van scholen).Vooral ouders in het VO hebben veel gehad aan de informatie op de website om op de hoogte te blijven van de resultaten en het beleid van de school (62%).

d.      61% van de gebruikers van de website (PO en VO) geeft aan dat het hen heeft geholpen bij de uiteindelijke keuze voor een basisschool of middelbare school.

Heeft Scholen op de kaart nut?

Scholen op de kaart biedt overzicht en hulp voor ouders in het PO, want:

1.      Ongeveer driekwart heeft een beter overzicht gekregen van alle mogelijke basisscholen door Scholen op de kaart (72%).

2.      69% geeft aan dat de website hen geholpen heeft bij het maken van een keuze welke basisscholen zij willen bezoeken.

3.      61% geeft aan dat scholenopdekaart.nl heeft geholpen bij de uiteindelijke keuze voor een basisschool.

4.      De helft geeft aan dat zij tijdens de schoolperiode van zijn of haar kind via scholenopdekaart.nl op de hoogte is gebleven van de resultaten en het beleid van de school.

Scholen op de kaart biedt overzicht en hulp voor ouders in het VO, want:

1.      Ongeveer driekwart heeft een beter overzicht gekregen van alle mogelijke middelbare scholen door Scholen op de kaart (73%).

2.      Ongeveer driekwart geeft aan dat Scholen op de kaart heeft geholpen met de keuze voor welke open dagen ze willen bezoeken (72%). 65% geeft aan dat de website hen heeft geholpen bij de voorbereiding op de open dagen.

3.      61% geeft aan dat scholenopdekaart.nl heeft geholpen bij de uiteindelijke keuze voor een middelbare school.

4.      62%  geeft aan dat zij tijdens de schoolperiode van zijn of haar kind via scholenopdekaart.nl op de hoogte is gebleven van de resultaten en het beleid van de school.