Online bezoekerscampagne Scholen op de kaart

In oktober 2021 hebben Vensters PO en Vensters VO een gezamenlijke online campagne uitgezet voor Scholen op de kaart. Door het inkopen van advertenties kunnen we meer ouders wijzen op Scholen op de kaart voor hun schoolörientatie. De campagne liep twee weken en heeft in totaal bijna 3,5 miljoen mensen bereikt. Bijna 30.000 personen hebben naar aanleiding van de campagne ook direct de website bezocht. 

Doelgroepen

Scholen op de kaart is vooral interessant voor ouders/verzorgers met kinderen in een bepaalde leeftijdsgroep die zich oriënteren op een school. Uit eerdere onderzoeken bleek dat die ouders onze website het vaakst gebruiken. De advertenties waren daarom gericht op:

  • Vrouwen tussen de 20 en 50 jaar met interesses in kind-gerelateerde onderwerpen;

  • Vrouwen tussen de 20 en 50 jaar met kinderen in de leeftijd 0 tot 5 jaar

  • Vrouwen tussen de 30 en 60 jaar met kinderen in de leeftijd 9 tot 12 jaar

Kanalen

De campagne bestond uit drie onderdelen:

  • Advertenties op Facebook

  • Advertenties op Instagram

  • Native post* op diverse online platforms (o.a. Libelle, Margriet, Viva, Ouders van nu, Algemeen Dagblad, nu.nl)

Resultaten

Na afloop van de campagne bleek de advertenties op Facebook het meest succesvol, omdat veel ouders doorklikten naar de website of een specifieke school. Op Facebook wezen veel ouders elkaar ook vaak op de website door andere ouders te “taggen”.

Een greep uit de reacties om andere ouders op Scholen op de kaart te wijzen

Een ander opmerkelijk resultaat was dat sommige ouders opmerkten dat de informatie op de schoolpagina van de school van hun kind niet meer up-to-date was. Sommige ouders wezen de school er via Facebook op dat de informatie die zij op Scholen op de kaart hebben staan niet meer actueel was. Daarnaast is er vanuit het Facebookaccount van Scholen op de kaart erop gewezen dat de scholen zelf de informatie kunnen aanpassen in Vensters.

Een greep uit de reacties van ouders die aangaven dat bepaalde informatie niet meer actueel was.

Conclusie

De campagne voor Scholen op de kaart heeft veel ouders naar de website getrokken. Ouders vinden Scholen op de kaart een handige website om zich te oriënteren op een school voor hun kind(eren). Tijdens de campagne wijzen zij andere ouders ook op deze website als een handig hulpmiddel. Ouders hechten veel waarde aan actuele gegevens. Het is dus belangrijk om Scholen op de kaart te vullen en actueel te houden om ouders zo een volledig beeld te geven. Zo vertelt u als school het verhaal achter de cijfers.

In januari 2022 is er een landelijke campagne via radio en buitenreclame. Zo zorgen we er samen voor dat scholenopdekaart.nl door veel ouders gebruikt wordt. Met het oog op de hoge bezoekersaantallen raden we aan om Scholen op de kaart verder te actualiseren als u dit nog niet gedaan heeft. Als u hier hulp bij nodig heeft, kunt u een gratis workshop bij ons krijgen zodat we u verder kunnen helpen.  

* Een native post is een advertentie op een online platform (bijvoorbeeld nu.nl), maar die er niet uit ziet als een advertentie maar meer lijkt op een gewoon artikel. Net als andere online advertenties is het mogelijk om deze heel gericht te tonen aan een bepaalde doelgroep. Het idee erachter is dat mensen sneller klikken op een native post omdat zij niet direct het idee hebben dat het een advertentie is, maar juist naar waardevolle informatie gaan.